Aleksi Hernesniemi

Koulurauhapaketista unohtui koulukiusaaminen

Vuoden alussa tuli voimaan niin sanottu koulurauhapaketti, jonka avulla koulussa tapahtuvaan häiriökäyttäytymiseen voidaan puuttua tehokkaammin. Suunta on oikea, koska häiriköinti myrkyttää työyhteisön ilmapiirin ja on myös taloudellinen rasite. Valitettavasti hallituksen koulurauhapaketti ei puuttunut riittävästi koulukiusaamiseen eli kouluväkivaltaan.

Opetuksen järjestäjän vastuu olisi pitänyt määritellä huomattavasti tarkemmin. Työelämässä työnantajan on työturvallisuuslain 28 §:n nojalla puututtava työntekijöihin kohdistuvaan häirintään. Työturvallisuuslaki nimeää siis työnantajan vastuuhenkilöksi, mutta perusopetuslaissa puhutaan vain opetuksen järjestäjästä. Jos vastuuta koulukiusaamisen torjunnasta ei nimetä kellekään henkilölle, kukaan ei ota vastuuta. Selkeämpi vastuunjako on välttämätöntä.

Tällä hetkellä esimerkiksi perusopetuslaissa ei mainita rangaistuksista, jos opetuksen järjestäjä laiminlyö koulukiusaamisen valvonnan. Siksi lakiin tulee kirjata, että opetuksen järjestäjän tulee rangaistuksen uhalla saada koulukiusaaminen loppumaan. Vastuu tarkoittaa sitä, että on olemassa rangaistuksen uhka. Vahingonkorvauslakiin viittaaminen selkeyttäisi tilannetta huomattavasti.

Myös aikamääreet unohtuivat koulurauhapaketista. Koulusta ei tarvitse edelleenkään ilmoittaa oppilaalle tai huoltajille aikamäärettä, mihin mennessä koulukiusaaminen on päättynyt. Kiusatun ja hänen perheensä kannalta epätietoisuus kiusaamisen jatkumisesta on todella surullinen asia. Ilman aikamääreitä väkivalta voi jatkua jopa vuosikausia. Siksi kiusaamiseen puuttumisen takaraja on määriteltävä.

Koulukiusaamisen kriminalisointi olisi myös pitänyt liittää osaksi koulurauhapakettia. Toivottavasti seuraava tasavallan hallitus saa uudistukset läpi. Kiusattujen oikeusturva on toistaiseksi valitettavan heikko.

 

Aleksi Hernesniemi

Perussuomalaisten Nuorten 2. varapuheenjohtaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Koulurauhapaketin tausta on selvä: Sylvään koulun rehtori sai maalaisjärjen ja yleisen oikeustajun vastaista satikutia eduskunnan oikeusasiamieheltä, kun koulussa oli jälki-istunnossa pidetty tupakkavalistusta ja puututtu kiusaamiseen koulumatkoilla.

"Opetuksen järjestäjä" on muuten yleensä kunta. Miten järjestäisit siihen kohdistetun korvausvelvollisuuden tms. sanktion? Uhkasakkojen tai muiden kuntaan kohdistuvien seuraamusten määrääminen kestää käytännössä iäisyyden.

Koulukiusaaminen on yleisellä tasolla jo riittävästi sanktioitu koulua koskevassa lainsäädännössä ja muissa määräyksissä. Siitä on myös yksilöity määräys: Kouluilla on oltava kiusaamisen torjuntasuunnitelma, jossa on oltava kuvattuna menettelytavat, joilla kiusaamiseen puututaan ja joilla sitä ennaltaehkäistään. Jos haluaa kohdistaa jotain toimia nimenomaan opetuksen järjestäjään, voi toki ruveta selvittämään sitä, ovatko nuo suunnitelmat kunnossa ja toimitaanko niiden mukaan. Se voi olla ihan tuottoisaa kaivostoimintaa, sillä monesti ne eivät ole kunnossa ja niitä ei toteuteta johdonmukaisesti.

Mutta varsinainen ongelma ei ole sillä suunnalla. Väkivaltainen ja alistava, tilan ja ajan herruuteen pyrkivä k-päisyys löytää aina uuden uoman, kun edellinen on tukittu. Nykykäsityksen mukaan tällaisten henkilöiden siirtäminen pois kiusaamisen pelikentältään tavallisten tyttöjen ja poikien (ja opettajienkin) koulurauhan suojaamiseksi ei ole sopivaa. Siinä se pihvi on.

Oletko muuten ottanut selvää, mitä tulevissa v. 2016 opetussuunnitelman perusteissa kiusaamisen estämisestä on ajateltu määrätä? Ota vain yhteyttä Opetushallitukseen, he varmasti kertovat mielellään ja saat hyvää ainesta seuraavaan blogiin.

Toimituksen poiminnat